tiistai 12. huhtikuuta 2016

Helppo tapa varmuuskopioida






Kolmisen viikkoa sitten katselin netistä vinkkejä hyvästä varmuuskopiointi-ohjelmasta. 



Valokuvat olen aina tallentanut parille ulkoiselle kovalevylle, mutta muita juttuja en juurikaan (tyhmää). Kun kuitenkin teen paljon joukkueiden ja koko urheiluseuran juttuja (mm. kirjanpitoa), olen monesti ajatellut, että pitäisi jotenkin hoitaa tuo varmuuskopiointi ennen kuin se on myöhäistä. Ja myöhäistähän se meinasi olla, nimittäin ... 

... kuin kohtalon ivaa, kesken nettiselailun näyttö muuttui siniseksi ja siihen tuli viesti, että tietokoneessa on vakava ongelma ja se käynnistää itsensä uudelleen, kone sammui ja alkoi käynnistyä uudelleen, mutta sama teksti ja uudelleen käynnistyksen yritys. Tätä kone teki muutaman kerran, minkä jälkeen koko hela hoito pimeni, eikä enää suostunut käynnistymään.

Mulla meinasi paniikki iskeä - nytkö ne tiedot sitten kaikki hävisivät!

Ei auttanut, kone vaan pelonsekaisin tuntein korjaamolle.
Onni onnettomuudessa oli kuitenkin, että vikana oli prosessorin hajoaminen ja taisi vikaa olla emolevyssäkin, mutta ainakin tiedostoni olisivat tallella. Huh, mikä helpotus!

Kyllähän tuostakin hommaa tuli, kun kaikki ohjelmat käyttöjärjestelmää myöten piti asentaa uudelleen ja niiden asetukset oikeiksi. Olin ehtinyt päivittää koneeseeni jo Windows 10, joten sekin piti ostaa uusiksi, kun se kuulemma on integroitu emolle??
ja meni samassa rytäkässä.  
En paljon tietokoneen "sielunelämästä" ymmärrä, joten voi olla vääriä termejä ym, mutta jotenkin näin kuitenkin.

No, tämä ei kuitenkaan ollut se pääasiallinen juttu, miksi tämän postauksen tein, vaan se mitä tästä seurasi...

Päätin, että yhtään juttua en tee ennenkuin minulla on varmuuskopionti kunnossa.


Onhan noita ohjelmia vaikka kuinka Windowsissakkin omansa, mutta tahtovat olla monimutkaisia ja minä halusin ihan helppokäyttöisen ja simpsakan. En tarvi siihen monimutkaisia ominaisuuksia, ainoastaan että varmentaa minun haluamani kansiot. 

Eräältä valokuvaussivulta sitten bongasin tämän ohjeen. Se on helppo ja mikä parasta se TOIMII!


Nyt minun ei tarvi kuin kaksoisklikata tuota "juttua" ja hups - uudet tiedot päivittyvät ulkoiselle kovalevylle. Onhan tämä "karvalakkimalli", mutta juuri sellainen mitä olen etsinyt.
Seuraavan kerran, kun koneeni sanoo työsopimuksensa irti yllättäen, ainakin tärkeät tietoni ovat tallessa myös muualla.

Yksi vaihtoehto varmuuskopiointiin siis tämäkin!



2 kommenttia:

  1. Hei, en ihan ymmärrä miten ne kuvat ovat tallessa "koneella" jos kone pettää?
    Jollekkin ulkoiselle muistille ne pitää tallentaa vahingon varalta.
    Tutustu hieman tähän Googlen pilvi tallennusmuotoon: https://support.google.com/photos/answer/6156099?hl=fi

    VastaaPoista
  2. Nimenomaan ulkoiselle muistilähteelle tuossa pitääkin määrittää tekemään nuo varmuuskopiot. Mulla tuo toimiikin lähinnä muiden tiedostojen kuin kuvien varmuuskopiointiohjelmana, sillä kuvat minulla ovat tähänkin asti olleet kahdella ulkoisella kovalevyllä (tietokoneessa ei lainkaan). Käytän Lightroomia, joka tekee kuvien tuonnin yhteydessä toiselle ulkoiselle kovalevylle myös varmuuskopion. Myös tuo Google kuvat on minulla käytössä, mutta ilmaiseen tilaan ei mahdu raakakuvia kovinkaan paljon, joten ne on oltava muualla.

    VastaaPoista

Kiitos! Mukavaa kun kävit, tervetuloa uudelleen!